98-21-66431060+

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
امنیت زیستی و اهمیت کیفیت آب در پرورش بوقلمون

امنیت زیستی و اهمیت کیفیت آب در پرورش بوقلمون

 خانم دکتر ویبک اوئلریچ فارغ التحصیل دکتری دامپزشکی در 2003 – مسلط به چهار زبان آلمانی ، انگلیسی ، روسی و فرانسوی – سابقه همکاری در چند شرکت معتبر بین المللی- در حال حاضر مشاور علمی شرکت آویاژن که در کشورهای مختلف به ایراد سخنرانی می پردازد.

  پرورش بوقلمون

       عوامل گسترده ای می تواند بر بروز مخاطرات مختلف در صعنت پرورش ماکیان موثر باشد.

       بیماری ها، تغذیه، تاسیسات و عوامل محیطی بر امنیت اقتصادی حاصل از پرورش حیوانات اهلی موثرند.

       یکی از مهمترین این عوامل امنیت زیستی است. امنیت زیستی شامل واکسیناسیون، دستگاه گوارش، گله مادر، سلامت آب است. تغذیه مناسب می تواند رشد حیوان را تضمین کند اما اگر یک پاتوژن یا عامل بیرونی به سیستم وارد شود ممکن است موجب بروز یک بیماری همه گیر شده و سلامتی گله را به خطر بیاندازد. بروز یک بیماری در گله موجب افزایش هزینه های پرورش و تلفات می شود و در نهایت سود اقتصادی پرورش دهنده را کاهش می دهد.

       انتقال بیماری ها در طیور به دو صورت انتقال مستقیم و غیر مستقیم است. در انتقال عمودی یا مستقیم بیماری از مادر به جوجه ها منتقل می شود و در انتقال افقی پاتوژن از یک حیوان با ارتباط گرفتن به حیوان دیگر منتقل می شود. کنترل سالمونلا یکی از مهمترین عوامل کنترل بیماری های دستگاه گوارش است.

مسئله اول : از مواردی که می توان جهت کنترل ورود سالمونلا به مزارع پرورشی نام برد در ذیل آمده است:

????
جلوگیری از ورود و خروج کارگران یک سالن به سالن دیگر

????
لباس های کارگران هر سالن با سالن دیگر متفاوت باشد

????
و اگر هم مجبور به ورود به دیگر سالن هستند حتما تعویض لباس انجام گیرد.

پرورش بوقلمون و امنیت زیستی

????
آموزش و کنترل کارگران بیمار ، کارگران توجیه شوند که در مواقع بیماری مخصوصا اسهال از ورود به مجموعه پرورشی خودداری کنند. این نوع کنترل نیاز به مدیریت سطح بالای ارتباط با کارگران دارد.

????
کنترل جوندگان، جمع آوری دان از محیط فارم برای جلوگیری از جذب پرندگان و جوندگان، جلوگیری از ریختن دان خارج از دانخوری، طعمه گذاری و تله گذاری به صورت سیستماتیک و بازرسی تله ها و طعمه ها ( به دلیل اینکه جوندگان با تله ها آشنایی پیدا می کنند از انواع مختلفی از تله و طعمه استفاده شود.

مسئله دوم در امنیت زیستی پاکسازی (قبل از ورود جوجه) است. در ذیل مواردی که می تواند به پاکسازی محیط کمک کند را به اختصار می آوریم

✔️داشتن برنامه شستشو

✔️کنترل کارخانه دان و ورود و خرج

✔️مدیریت حشرات و جوندگان(استفاده مناسب از سموم و دفع حشرات و جوندگان قبل از خروج کود و شسشتو)

✔️ شستشو و آبکشی با آب گرم و شستشو سیستم آبرسانی

✔️ضد عفونی و گازدهی

✔️ نمونه برداری و فرستادن آن به آزمایشگاه جهت بررسی بار میکروبی

     استرس در پرندگان می تواند عملکرد و بازده خوراک را کاهش داده و موجب کاهش سطح ایمنی پرنده شود. محیط پرنده اولین عامل استرس زا در سالن پرورش می باشد. وجود سر و صدا، تراکم پرنده،فاصله تا آبخوری و دانخوری، تعداد آبخوری و دانخوری به ازای تعداد پرنده داخل سالن، دمای سالن، شدت حرکت هوا و… استرس موجب افزایش ترشح کورتیکواستروئیدها می شود. این هورمون موجب افزایش گلوکز خون، افزایش تجزیه بافت، افزایش انرژی نگهداری مورد نیاز حیوان و در نهایت موجب سرکوب سیستم ایمنی می شود. به همین دلیل نقش استرس در افزایش سود اقتصادی گله می تواند بسیار حیاتی باشد.

 واکسیناسیون بوقلمون

    واکسیناسیون به منظور افزایش  سطح سیستم ایمنی و تولید آنتی بادی های انجام می گیرد. واکسیناسیون باید با دز دقیق و کاملا فراگیر انجام گیرد. کاهش دقت در واکسیناسیون موجب ایمنی ناقص حیوان و ناتوانی در جلوگیری از گسترش بیماریهای عفونی شود.

توصیه می شود واکسیناسیون حداکثر طبق دز مورد نیاز پیشنهادی انجام گیرد. همچنین واکسیناسیون در زمان های گرم مثلا ظهر و مواقعی که سالن بسیار گرم است انجام نشود. گرما می تواند موجب کشته شدن یا از بین رفتن آنتی ژن ها گردد.

دستگاه گوارش سالم بوقلمون

دستگاه گوارش مهمترین ارگان جهت بهره وری از خوراک است. یک دستگاه گوارش سالم می تواند سلامت پرنده را تا انتهای دوره پرورش تضمین کند. خوراک مورد نظر باید پلت شده باشد خوراک پلت نسبت به خوراک آردی به دلیل اینکه از کاندیشنر عبور می کند و تحت بخار داغ قرار می گیرد و بسیاری از باکتریها  و مواد پاتوژن از بین می رود. استفاده از اسیدیفایرها، امولسیفایرها، پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها می تواند روی سلامت دستگاه گوارش موثر باشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن