98-21-66431060+

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دستورالعمل اجرايي غني سازی تخم مرغ با اسید های چرب امگا 3

مقررات ملي دامپزشكي به شماره 98/03

   اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 اسیدهای چرب ضروری محسوب مي‌گردند که بدن قادر به ساختن آنها نیست و بايستي از طريق غذا وارد بدن شوند. با توجه به مزايای فراوان اسید های چرب امگا 3 برای بدن انسان از جمله پیشگیری از بیماریهای قلبي و عروقي و جلوگیری از تصلب شرايین و … ترويج محصولات غني شده از امگا 3 از جمله تخم مرغ غني شده با امگا 3 مورد تايید بوده و برای مصرف در جامعه توصیه مي‌گردد.


اين دستورالعمل توسط دفتر نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي تدوين گرديده و در اولین جلسه  “کارگروه تخصصي بهداشت تخم مرغ” مورخه 1398/01/27 بخشنامه قبلی در این موضوع به شماره 8529/44  در مورخ 1386/02/26 مورد تجدید قرار گرفت .

تخم مرغ غنی شده با امگا3

   تخم مرغی غني شده یا Enriched Egg ، تخم مرغی است که میزان اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آن با افزودن يکي از منابع امگا 3 در جیره مرغ های تخم گذار به میزان مشخص شده در اين دستورالعمل يا بیشتر از آن ميرسد.

   به استناد این دستور العمل میزان امگا 3 بر اساس نوع ترکیب مورد ادعا در تخم مرغ غني شده به شرح زير خواهد بود که تولید کنندگان تخم مرغ غنی شده ملزم به درج مقدار امگا 3 روی برچسب محصول مي‌باشند

 برای تخم مرغ غنی شده با آلفا لینولئیک اسید (منبع کتان) در صورتیکه حداقل 600 میلی گرم در صد گرم تخم مرغ تامین شده باشد.


برای تخم مرغ غنی شده با ایکوزا پنتانوئیک اسید به اضافه دکوزا هگزانوئیک اسید  EPA+DHA (منبع روغن ماهی یا جلبکهای دریائی ) مجموعا 80 میلیگرم در صدگرم تخم مرغ تامین شده باشد.

گلبار نوید بهار از پیشتازان غنی کردن تخم مرغ با پودر روغن ماهی سالمون با نام تجاری سالومگا است که افتخار اولین ارائه کننده  این محصول را برای خود محفوظ می داند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن