سازمان غذا و كشاورزي سازمان ملل FAO كه ۱۹۱ عضو بين المللي در آن فعاليت مي كنند، براي اولين بار در اول ژوئن ۲۰۰۱ رسماً اين روز را به عنوان روز جهاني شير اعلام كرد. اين سازمان تلاش مي كند كه تمام مردم جهان به غذاي سالم، كافي و باكيفيت دسترسي داشته باشند.

 شیر به تنهائي ميتواند يك غذاي كامل به حساب آيد چرا كه حاوي ۹ ماده مغذي لازم براي سالم و قوي نگهداشتن بدن انسان است. شیر منبع سرشاری ست از انرژی ، کربوهیدرات ، پروتئین ، چربی ، ویتامین و مواد معدنی که مصرف آن برای رشد ،قدرت و داشتن بدنی سالم در تمامی سنین ( از طفولیت تا کهنسالی) ضروری ست.

چرا ما روز جهاني شير را جشن مي گيريم.

میزان نیاز روزانه شير براي افراد مختلف ، مقادیر مختلفی دارد. مادران باردار به ۳ ليوان شير كم چربي ، شیرخواران بدو تولد(۶ ماهه) فقط شير مادر ، شيرخواران ۶ ماهگي تا ۱ سالگي تا 0.5(حرارت ديده با غذا مانند فرني)،كودكان ۱ تا ۴ سال تا ۲ ليوان، كودكان ۴ تا ۱۰ سال 2.5ليوان، نوجوانان ۱۱ تا ۱۹ سال به ۳ ليوان، بزرگسالان ۲۰ تا ۱۰۰ سال به ۲ ليوان كم چربي.

چه شيري براي مصرف مناسب است؟

برخلاف شیر فله، شیر بسته بندی به دلیل رعایت نکات بهداشتی مناسب است و خطر ابتلا به بیماری تب مالت از طریق شیر بسته بندی وجود ندارد. شیر بسته بندی شده در دو نوع استرلیزه و پاستوریزه در دسترس عموم قرار دارد.

شیر خام ممتاز و درجه یک برای تولید شیر مدت دار استفاده مي شود. شیر استریل فرا دما (UHT) یا به عبارتی شیر مدت دار به دلیل استفاده از شیر خام با کیفیت ممتاز و درجه یک و قرارگرفتن تحت فرایند حرارتی ویژه و بسته بندی در پاکت های چند لایه در شرایط کاملا بهداشتی و استریل و بدون نیاز به هیچ گونه مواد افزودنی و نگهدارنده دارای زمان ماندگاری طولانی است.

در کشورهای اروپایی حدود ۶۰ درصد و در کشورهایی مثل فرانسه ، اسپانیا و بلژیک حدود ۹۵ درصد شیر مصرفی مردم را شیر استریل فرا دما (UHT) به دلیل کیفیت بسیار بالا، سالم بودن، ایمنی بسیار بالا، قابلیت حمل و نقل و نگهداری بدون نیاز به زنجیره سرما تشکیل می دهد.

شیر استریل (فرا دما) همانند سایر شیرها دارای پروتئین ، کلسیم و سایر مواد مغذی است. کمبود یا عدم وجود آنزیم لاکتاز در بدن این افراد سبب می گردد که بعد از مصرف شیر دچار نفخ زیاد یا دل درد شوند به همین دلیل توصیه می شود که این افراد از شیر کم لاکتوز (قند شیر) یا بدون لاکتوز استفاده کنند.

برای جذب بیشتر کلسیم موجود در شیر کاکائو و شیر قهوه می توان شیر کاکائو یا شیر قهوه بسته بندی را با مقداري شیر ساده مخلوط کرد تا غلظت کاکائو یا قهوه آن کمتر شود. هر چه غلظت این مواد در شیر کمتر باشد جذب کلسیم آن افزایش می یابد. گروهی که طعم شیر را دوست ندارند می توانند شیر را همراه خرما، عسل، موز یا بستنی مصرف کنند و یا از انواع آماده و بسته بندی شده شیرهای طعم دار استفاده نمایند.

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن