98-21-66431060+

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اهمیت رکورد گیری در مزارع پرورش طیور چیست؟

اصولا ثبت پارامترهای پرورشی گله بطور منظم و دوره ای توسط کارشناسان مرغداریها امری حیاتی محسوب شده و از آن مهمتر آنالیز و بررسی این داده ها توسط کارشناسان خبره می باشد. برای نمونه، یک واحد پرورش مرغ گوشتی باید بطور منظم موارد ذیل را ثبت نموده و در آرشیو خود نگه دارد، 1- میزان تلفات روزانه، 2- میزان مصرف دان روزانه، 3- میزان مصرف آب آشامیدنی روزانه، 4- حداقل و حداکثر دمای روزانه، 5- رطوبت نسبی روزانه، 6- میانگین وزن گله بطور هفتگی و 7- ضریب تبدیل هفتگی. ثبت این موارد بطور دقیق و منظم موجب ترسیم نقشه راه برای مرغدار و کارشناس آن مزرعه میگردد به نحوی که داده های مزرعه با اطلاعات راهنمای پرورشی سویه مورد نظر مقایسه گردیده و هرگونه انحراف از معیار فورا هویدا گشته و در صورت لزوم تمهیدات لازم اندیشیده می شود. با توجه به مطالب بالا، شاید بتوان مزارع پرورشی در ایران را به سه دسته تقسیم نمود.

 نخست مزارعی که بطور منظم و صحیح این رکوردگیری ها را انجام داده و در آرشیو خود ثبت می نمایند و در حین و پایان هر دوره پرورشی به آنالیز این داده ها پرداخته و نقاط ضعف را شناسایی و در جهت رفع آن بر می آیند. دوم مزارعی که در آنها رکورد گیری یا به روشهای غیر صحیح انجام گرفته و یا تفسیر درستی از اطلاعات موجود در دست نمی باشد و اما سومین دسته، مزارع و مدیرانی هستند که اصلا در طی دوره رکوردگیری نداشته و اهمیتی هم به این امر مهم نمی­دهند و ارزیابی دقیقی از وضعیت عملکرد گله خود نداشته و آرشیو منظمی از نتایج دوره های قبل خود هم ندارند. که البته متاسفانه تعداد مزارع دسته دوم و سوم در کشور ما کم نیستند.

 

سخن آخر این که تا یک مجموعه بطور منظم و دقیق و با روشهای علمی مورد پایش و ارزیابی قرار نگیرد نمیتوان به نتایج حاصل از عملکرد آن مجموعه امید داشت.

نگارنده مقاله سعی دارد تا روش علمی و صحیح رکوردگیری در مزارع پرورش طیور را در سلسله مقالاتی با محوریت همین موضوع منتشر کند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن